49ste plaats, Antwerpen
Kruimelpad
Netjes geflixt
De Vlaamse regering heeft samen met de Vlaamse mediabedrijven geïnvesteerd in het uitwerken van een nieuw crossmediaal meetsysteem. Dat nieuwe systeem zal ons volledige mediagebruik haarfijn kunnen meten op alle verschillende mediaplatformen en op elk moment van de dag, inclusief uitgesteld en online kijken. Een voorbeeld: iemand die ‘s morgens online de krant leest via een nieuwsapp, nadien op sociale media surft via de smartphone, dan in de auto naar de radio luistert en ’s avonds naar een serie kijkt via een streamingplatform. Al die geanonimiseerde data zullen duidelijk maken wat onze kijkgewoontes en -behoeftes zijn. Daardoor zullen we gerichtere content aangeboden krijgen en vooral: we kunnen ons beter wapenen tegen de dominantie van grote, internationale spelers. Ook voor kleinere lokale spelers zoals de regionale zenders (ATV) zijn nauwkeurige cijfers dé manier om potentiële adverteerders te overtuigen. De Europese Commissie heeft intussen groen licht gegeven voor het nieuwe systeem, en het treedt in voegen in 2025.